Kan svaret på din fråga finnas här?

Läs gärna våra vanliga frågor och svar först. Det kan vara det snabbaste sättet att få svar på sin fråga!

Vad är leveranskostnaden?

Vi erbjuder FRI FRAKT över 500 kr. Det vill säga de flesta varorna. Det är enbart små sjalar och rea-varor som kostar under 500-lappen. Leverans för beställningar under 500 kr kostar 79 kr. Det går också att beställa en express-service för garanterad leverans nästa dag. Vi skickar dessutom till hela världen med fördelaktiga priser. Leverans till EU-länder kostar exempelvis också bara 79kr. Lägg till dina varor i korgen för att beräkna fraktkostnaden.

Hur lång tid tar leveransen?

Om du beställer innan kl 13.00 på en vardag kan din order packas och skickas samma dag. Leveransen sker från vårt lager i Storbritannien med Royalmail och behandlas i Sverige som rekommenderade brev som hanteras av Posten. Leveransen tar normalt 2-5 dagar beroende på var du bor. (ej inkl. helger). Storstäder som Göteborg och Stockholm går snabbast att leverera till. Leverans inom EU tar ca 3-5 dagar. Leverans till resten av världen tar upp till 10 dagar. Du får ett spårningsnummer när vi har skickat din order så att du kan spåra beställningen. Det går också bra att hämta ut paketet med detta nummer (och leg.) innan du har fått avin om paketet har kommit fram.

Hur kan jag betala?

Vi vill göra det lätt för dig att handla hos oss så vi erbjuder betalningsmetoder som är säkra, enkla och tilltalar de flesta. Du kan betala med Klarna och välja faktura, kort eller delbetalning där. Du kan betala med Paypal med kort eller pengar som du har på ditt konto där. Vi tar de flesta vanliga kort såsom Visa och Mastercard. Du kan också betala med den digitala valutan Bitcoin. Eftersom detta är framtidens pengar och något som vi vi uppmuntrar ger vi en extra rabatt på 10% för betalning med Bitcoin. Om du vill veta mer om bitcoin svarar vi gärna på dina frågor. Alla dessa betalningsmetoder är krypterade och säkra.

Hur är det med säkerheten? Delar ni med er av mina personuppgifter?

Vi delar enbart information som är absolut nödvändig. Till exempel din adress till leveransföretaget när vi skickar. Annars delar vi aldrig med oss av dina uppgifter till en 3:e part.

Vår sida är 100% säker. Du kan se ‘Trustwave’-loggan längst ner på varje sida där du kan klicka för att verifiera att sidan är säker. Du kan också notera att det står https istället för http i adressfältet och att det finns ett hänglås där vilket innebär att sidan är krypterad. Sedan vi började 2002 har vi aldrig haft intrång i vårt system där våra kunders uppgifter har hamnat i någon annans händer.

Vad händer när jag har lagt en beställning?

När du gör en beställning hos oss får du omedelbart ett email som bekräftar din order. Vi skickar ut din order så snabbt som möjligt. När dina cashmere-varor har skickats får du ett email med ett spårningsnummer så att du kan spåra dem.

Hur funkar specialbeställningar?

De flesta av våra pashminasjalar finns tillgängliga att beställa i vilken färg som helst nästan. Vi har en färgkarta med över 100 färger som du kan låna och vi erbjuder även en färgmatchningsservice ifall du vill ha en mycket speciell färg som du kan skicka oss ett prov på. Vi tar inte extra betalt för din specialbeställning. Däremot, om du skulle ångra dig och avbryter beställningen eller skickar tillbaka sjalen återbetalar vi inte fullt – om sjalen såklart inte är feltillverkad.

Vad är pashmina?

Pashmina är i folkmun namnet på det mest lyxigaste, mjukaste, varmaste och lättaste naturliga materialet i världen. Pashmina ska kallas “Kashmir” eller “Cashmere” (internationellt) och kommer från Capra Hircus-getens innerpäls, särskilt under halsen. Ju högre upp geten lever desto finare blir pälsen. Genuina cashmere-fibrer är mindre än 19 mikroner, eller en 1/6 så tunn som en människas hårstrå. .

Pashminasjalarna vävs för hand av våra skickliga nepalesiska hantverkare för att bli till dessa fantastiska ting. Varje sjal tar flera timmar att färdigställa. Från det att kamma en get, till att samla dess päls, till att spinna garnet, väva, färga och göra färdigt plagget krävs en stor mängd arbete och kunskap. Varje sjal är unik. Många butiker säljer sjalar som är maskinvävda och massproducerade. De är aldrig i samma höga kvalité och har inte alls samma känsla.

Pashminasjalar har varit populära i den indiska aristokratin under mer än 500 år. Efterfrågan för pashminasjalar har kraftigt ökat i väst sedan 90-talet. Som du kanske märker, är de såpass sköna och vackra att man ofta ser dem burna, även under sommaren!

Är Mypashminas produkter verkligen lika bra som i de exklusiva butikerna?

Ja. Låt dig inte vilseledas av att en pashminasjal i ett exklusivt märke skulle vara bättre bara för att den har en till nolla på prislappen och finns ute i de finaste butikerna. Vi har besökt otaliga fabriker i jakten på rätt producent för våra sjalar och har med egna ögon sett de allra dyraste klädmärkena sy på etiketter på exakt samma sjalar som okända märken säljer. Det gäller även vår egen produktion då vi tillverkar åt en del mycket exklusiva märken. Genom att sätta på sin etikett eller en liten detalj som utmärker deras stil kan de sälja varan till ett avsevärt högre pris. Skillnaden är att vi är producenter och inte har några mellanhänder. Det spelar roll var din pashminasjal är tillverkad. En sjal som tillverkas i ett massivt komplex i Kina med maskiner och arbetare som inte är passionerade kan aldrig få samma omsorg och därmed kvalité som en sjal som tillverkas för hand i en liten fabrik i Nepal.

De flesta sjalarna i cashmere som säljs produceras faktiskt i enorma mängder i fabriker i Kina och skeppas med containrar världen över. Det är kostnadseffektivt vilket reflekteras i slutpriset och i kvalitén. För att se om en sjal är tillverkad med maskin eller för hand kan du titta på kanterna där fransarna är. En massproducerad sjal har onaturligt raka ändar medan en handgjord sjal har små oregelbundenheter både i väven och längs fransarna. Mypashmina tillverkar enbart sjalar för hand.

Vilken kvalité i cashmere och silke är bäst?

De bästsäljande pashminasjalar, ibland marknadsförda som “ren kashmir”, är egentligen mixer av 70% cashmere och 30% silke. Det är denna sort som de flesta tänker på när de tänker sig en pashminasjal i bra kvalité. Ute i butiker är mixen 50% cashmere 50% silke ganska vanlig också.

Pashminasjalar i 100% kashmir (cashmere) är betydligt lättare och varmare än olika silkesmixer. En del beskriver denna sort som “fluffig”. Ringsjalar i 100% cashmere är enkeltrådiga och såpass tunt vävda att man kan dra dem igenom en ring.

Sjalar i 100% cashmere är inte lika starka som 7030-silkesmixen. De saknar den mjuka glansen och det vackra fallet som dessa sjalar har också. Å andra sidan, ju mer du använder sjalar i cashmere desto större blir chansen att du kommer föredra denna kvalité. Plagg i 100% cashmere blir mjukare med tiden. De blir en investering för framtiden..

Jag har sett liknande sjalar som är billigare än era. Hur kommer det sig?

Den stora kostnaden i produktionen är råmaterialet. Fibrernas tjocklek och längd spelar roll för priset. Det är väldigt vanligt att det förekommer fusk. Att någon hävdar att en vara är 100% cashmere men när man undersöker i labb ser man att det exempelvis är kaninhår blandat med cashmere. Eller att det är ull med tunnare fibrer. Det enda sättet att vara säker på att man inte har köpt en fejk-pashmina är att köpa från seriösa källor som tar ansvar för att testa stickprover för att förhindra fusk. Det finns försäljare som hävdar att man se om det är äkta vara genom att sätta eld på en liten bit. Detta stämmer inte eftersom lukten på bränd ull och bränd cashmere är snarlik. Det finns också en hel del gatuförsäljare som säljer sjalar med “100% pashmina”-etiketter som i själva verket är viskos och kostar 30-40 kr för dem att köpa in. Man ser tydligt att det är viskos genom att utseendet är glansigt och känslan ganska kall.

Vilka andra faktorer spelar roll i kvalitén i pashminasjalar?

Det mesta som avgör kvalitén är råmaterialet och hur den är producerat. (om sjalen är vävd för hand eller i maskin)

En annan liten faktor är silkets kostnad. Det finns två sorter som brukar användas i produktionen av pashminasjalar – 140 och 210. 210 är bättre eftersom det är en tunnare kvalité och det är den vi använder i våra pashminasjalar. Många producenter skär ner kostnaden genom att använda 140-kvalitén.

Jag såg några härligt fluffiga pashminasjalar när jag var i Nepal - är era sjalar som de?

Många som besöker Nepal för första gången fastnar bland de långvindiga turistbutiksgatorna i Thamel där pashmina-butiker varvas med psykedeliska trance-klädaffärer och stånd där man kan köpa tibetanska instrument och krimskrams. Det kan vara lockande att köpa sig en billig sjal på plats. Men faktum är att dessa plagg som säljs oftasts är andrahands-sortering och har hängts ut på gatan under lång tid. Genom att “borsta” plaggen får man dem att se fluffiga ut men försvagar materialet.

Måste alla sjalar ha fransar?

De flesta sjalar vi har, har fransar eftersom det är det som de flesta föredrar. Några sjalar finns utan fransar som till exempel ringsjalar och några av de mer lyxigare varianterna. Om du vill ha en viss sjal utan fransar kan du specialbeställa den utan extra kostnad. Det tar 3-6 veckor att tillverka den.

Ska jag välja en enkeltrådig eller 2-trådig pashminasjal? Vad är skillnaden?

“2-trådig” betyder att det är två trådar i garnet. Det är denna tjocklek som oftasts används i produktionen av cashmere-sjalar. Resultatet blir ett starkare och tjockare material. 2-trådigt eller mer ger ett ännu mer stabilare material och passar bra om du t.ex. vill att vi ska tillverka en filt åt dig. Lättviktigheten är en egenskap som man gärna vill ha. Våra sjalar är otroligt varma i jämförelse med vikten.

De flesta av våra kunder föredrar 2-trådig cashmere. Det finns enkeltrådig cashmere också i form av ring sjalar. De är otroligt lätta och flyter nästan över kroppen. Samtidigt behåller de egenskapen att värma och den otroligt lena känslan.

Hur tvättar jag cashmere och silke?

Du kan tvätta ditt plagg i cashmere och silke för hand eller i maskin på ullprogrammet. Se vår guide här.

Cashmere eller Kashmir eller Pashmina - vad ska det egentligen stå på etiketten?

Pashmina är det traditionella namnet på materialet cashmere som tyvärr ofta missbrukas då många försäljare exempelvis kallar viskos för pashmina och sätter på etiketten “100% pashmina” på plagget i viskos. Organet för tillverkning av Cashmere, Cashmere and Camel Hair Manufacture Institute, vill förhindra felmärkningen eftersom det skadar alla seriösa tillverkare och har därför förbjudit plagg att märkas med 100% pashmina då pashmina inte är en fiber. Det är faktiskt straffbart att märka plagg “100% pashmina”. I början när vi startade för ungefär 15 år sen fick vi lära oss att det var så den hårda vägen och fick göra oss av med hela vårt lager för att det var felmärkt och vi inte visste om det. Det rätta namnet för det som traditionellt var pashmina är “Cashmere”. Därför står det Cashmere på våra etiketter och över hela vår hemsida. Kashmir är den svenska översättning av Cashmere. Eftersom Cashmere är en importerad vara som är internationell väljer vi att behålla den engelska benämningen “cashmere”. Men skriver också “Kashmir” på en del platser på hemsidan för att folk ska kunna hitta hit om de skulle söka på det..

Silke eller Siden - vad är skillnaden?

Materialet är detsamma men svenska språket gör till skillnad från de flesta andra språk skillnad på råvaran silke och den färdiga produkten siden. ex. silkesmask, silkestråd, silkesvadd, sidentyg, sidensjal, sidenproduktion. Det finns en mängd olika namn för olika slags sidentyger och kvaliteer, allt beroende på tillverkningssätt. Vi väljer benämningen Silke eftersom det är snarlikt det internationella ordet “Silk” men har skrivit “Siden” här och där för att folk ska kunna hitta hit om de skulle söka på det.

Kontakta oss

Telefontider 10-21:a juli : Kl: 10-12. Vi svarar på mail och live chatt hela dagen men har inte möjlighet att passa telefonen övriga tider för att hinna med då ordinarie personal har semester. Övriga tider kopplas telefonen till vår engelsktalande personal. Alla ordrar skickas i tid som vanligt.

Under våra öppettider går det bra att ringa oss eller använda livechatten annars går det alltid bra att skicka ett mail till oss.

Vi återkommer alltid under våra öppettider:
Måndag-Fredag Kl: 9-17

031 799 55 59
[email protected]

Vår returadress är:
Mypashmina.se c/o BBAB Media
Norra industrigatan 5
27430 Skurup

karta 

Vårt lager finns i Storbritannien:
Heavenly Valley Farm
Twenty Pence Road
Wilburton
Cambridgeshire, CB6 3PU karta

Det är härifrån vi skickar din order. Om du behöver returnera något sker returen till Skurup.